Дзень яднання Беларусі і Расіі. Беларусь і Расія памятаюць...

У Дзень яднання народаў Беларусі і Расіі наш музей прыняў удзел у відэаканферэнцыі "Маленькія героі вялікай краіны",...

Дзень памяці і смутку

Штогод 22 сакавіка ўся Беларусь ушаноўвае памяць загінуўшых жыхароў вёскі Хатынь і іншых населеных пунктаў на тэрыторыі...

У музеі прэзентавалі новую выставу

12 сакавіка 2024 года ў выставачнай зале нашага музея ўпершыню ў гісторыі ўстановы сабралася столькі творчых і...

Дню абаронцаў Айчыны прысвячаецца

Музейшчыкі не маглі абысці ўвагай такое значнае для многіх грамадзян нашай краіны свята як Дзень абаронцаў Айчыны і...

Прэзентацыя выставы адбылася ў музеі

Напярэдадні Дня памяці воінаў-інтэрнацыяналістаў у выставачнай зале музея адбылася прэзентацыя выставы-рэквіема "Рэха...

На сувязі Кір'ят-Бялік (Ізраіль)

29 студзеня 2024 года адбылася міжнародная відэаканферэнцыя, прысвечаная Дню памяці ахвяр Халакосту. У канферэнцыі...

Тэхналогія аплятання бяростай ганчарнага посуду

Гліняны посуд, аплецены бяростай, стаў 24-м элементам нематэрыяльнай культурнай спадчыны Віцебскай вобласці, уключаным...

Павел Сухі - школьнік.У 1912 годзе ў часопісе «Весь мир» упершыню было надрукавана апавяданне Аляксандра Грына «Лётчик Киршин». Першых лётчыкаў у Расіі часцей за ўсё называлі авіятарамі або летунамі.

«Летун отпущен на свободу.

Качнув две лопасти свои,

как чудище морское в воду,

скользнул в воздушные струи...»

Гэта радкі з верша «Авіятар» Аляксандра Блока, прысвечанага гібелі знакамітага лётчыка Маціевіча, напісаныя ў 1910 годзе. Крыху далей у гэтым жа вершы сустракаецца і слова «пілот». А вось слова «лётчык» упершыню ужыў у літаратурным творы Аляксандр Сцяпанавіч Грын (сапраўднае прозвішча Грынеўскі). А карані вядомага рускага пісьменніка, аўтара «пунсовых ветразяў», паходзяць з нашай Глыбоччыны. Маёнткам Якубенкі, што побач з вёскай Задарожжа, з даўніх часоў валодалі яго продкі. Ці мог ведаць пісьменнік, што ўпершыню ўжытае ім слова «лётчык» стане галоўным словам у жыцці нашага земляка Паўла Восіпавіча Сухога.

Сёння мы адзначаем 120 гадоў з дня нараджэння выдатнага савецкага авіяканструктара, аднаго з заснавальнікаў рэактыўнай і звышгукавой авіяцыі. 22 (па новым стылі) ліпеня 1895 года ў сям'і глыбоцкіх настаўнікаў Восіпа Андрэевіча і Лізаветы Якаўлеўны Сухіх нарадзіўся сын Павел. Вось тэкст пасведчання аб нараджэнні: «По указу его императорского Величества, Самодержца Всероссийского, Литовская Духовная Консистория, согласно определению своему, выдаёт настоящее свидетельство в том, что в метрической книге Глубокской церкви, Виленской губернии Дисненского уезда за 1895 год в первой части о родившихся, в ст. 109 мужеского пола имеется следующая запись: «Тысяча восемьсот девяносто пятого года десятого июля рождения, а тридцатого крещён Павел. Родители его: учитель Глубокского народного училища Осип Андреевич Сухой и его законная жена Елизавета Яковлевна, оба православного исповедания. Воспреемниками были Глубокской церкви священник Николай Ионович Никольский и крестьянка села Гануты Наталья Яковлевна Гисич. Таинство крещения совершил священник Илларион Виляковский с дьяконом Венедиктом Нороновичем...».

Сям'я Сухіх прыехала на Глыбоччыну ў 1889 годзе. Спачатку Восіп Андрэевіч быў накіраваны на працу ў Чарневіцкае народнае вучылішча, а затым, з 1891 года па 1898 год, ён выкладае ў Глыбокім. Народнае вучылішча, дзе была кватэра Сухіх, знаходзілася побач з царквой. Сям'і настаўніка і святара жылі побач і былі дружныя. Восіп Андрэевіч захапляўся музыкай і, як следства, арганізаваў у вучылішчы хор.

У 1898 - 1899 гг. сям'я пераязджае на працу ў Свянцянскі павет, а затым у Гомель, дзе Восіпу Андрэевічу прапанавалі загадваць школай для дзяцей чыгуначнікаў. У гэтым горадзе і прайшло дзяцінства будучага авіяканструктара. Тут Павел Восіпавіч ўпершыню ўбачыў які ляціць у небе самалёт. Ён назіраў за палётам Сяргея Утачкіна, які гастраляваў у тыя гады па гарадах Расіі. «Я ішоў з хлопцамі з гімназіі, і раптам над нашымі галовамі праляцеў аэраплан. Гэта было так нечакана і дзіўна, што дух захоплівала. Не птушка, а чалавек ляціць над намі! ».

У той жа дзень, схаваўшыся на гарышчы, Павел ўзяўся майстраваць сваю першую мадэль самалёта. Праўда, вынік не парадаваў канструктара -- самалёт не паляцеў. Тады ён стаў больш уважліва чытаць і вывучаць матэрыялы пра самалёты. Неяк ў рукі трапіў яму артыкул «бацькі рускай авіяцыі» -- Жукоўскага. Прачытаўшы яго, Павел «захворвае» авіяцыяй і вырашае заняцца канструяваннем самалётаў. Магчыма, гэты артыкул і вызначыў далейшы жыццёвы шлях Сухога. Павел Восіпавіч стаў аўтарам пяцідзесяці арыгінальных канструкцый самалётаў, больш за трыццаць з якіх прайшлі выпрабаванне, і быў наладжаны іх серыйны выпуск.

Бліжні бамбардзіроўшчык СУ-2, на якім ваявалі многія мужныя лётчыкі.Па-сапраўднаму пра Паўла Восіпавіча Сухога, як пра авіяканструктара, загаварылі пасля таго, як у 1940 годзе паступіў у серыйную вытворчасць яго Су-2. Па сваіх тактычных характарыстыках блізкі бамбардзіроўшчык Су-2 мог выконваць функцыі разведчыка, блізкага бамбардзіроўшчыка, штурмавіка і самалёта суправаджэння. Ён меў моцнае стралковая ўзбраенне і высокія хуткасныя якасці. Лётчыкі-выпрабавальнікі лічылі самалёт лепшым па сваёй прадуманасці, лётных дадзеных, агляду і характарыстыках кіравання. Да пачатку Вялікай Айчыннай у ВПС РККА знаходзілася 13 авіяцыйных палкоў, укамплектаваных самалётамі Су-2. Многія савецкія лётчыкі ў гады вайны на самалётах Сухога сталі Героямі Савецкага Саюза. Сярод іх быў і маршал авіяцыі Пстыга Іван Іванавіч.

Камандзір эскадрыллі І.І. Пстыга, зараз маршал авіяцыі.Пачатак Вялікай Айчыннай вайны лейтэнант Пстыга сустрэў на палявым аэрадроме каля ракі Днестр на пасадзе камандзіра звяна. 22 чэрвені 1941 года ён у складзе групы бамбардзіроўшчыкаў 211-га авіяпалка выканаў свой першы баявы вылет на Су-2. Усяго на Су-2 ён здзейсніў больш за 20 баявых вылетаў. У адным з іх ён стаў сведкам таго, як суседні Су-2 быў збіты Аляксандрам Пакрышкін, які прыняў новы тады Су-2 за варожы самалёт. Ужо пасля вайны ён успамінаў:

«Было и такое: идём на задание, к нам пристраиваются два МиГ-3. Думаем, лететь с истребителями надёжнее. Вдруг происходит невероятное -  один из МиГов точными выстрелами сбивает командира нашей эскадрильи и набрасывается на мой самолёт. Покачиваю машину с крыла на крыло, показываю наши опознавательные знаки. Это помогло… МиГ отошёл в сторону…

Спустя много лет, когда я учился в Академии Генерального штаба, рассказал об этом случае своим однокурсникам. В нашей группе учился трижды Герой Советского Союза Александр Покрышкин. Он попросил меня повторить рассказ. Пересказал снова.

«Это был я», - смущённо и расстроено заявил он.

«Шутишь, Саша?»

«Да какое там «шутишь»! В начале войны я действительно сбил Су-2. Был со мной такой страшный случай, не знал самолёты Сухого, ведь они появились в частях перед самой войной, а вид у них совсем необычный - подумал, что фашист…»

Вось такім аказаўся паветраны бой у першы дзень вайны для будучага маршала авіяцыі, тройчы Героя Савецкага Саюза -- Пакрышкіна Аляксандра Іванавіча.

У гады вайны КБ Сухога стварыла самалёты Су-1, Су-3 і браніраваны штурмавік Су-6. Апошні не быў запушчаны ў серыю, але за стварэнне яго Сухі атрымаў Сталінскую прэмію 1-й ступені. Аб самалётах СУ ваеннага і пасляваеннага часу можна расказваць бясконца. На іх было ўстаноўлена 70 сусветных рэкордаў, 30 з якіх да гэтага часу з’яўляюцца не пабітымі.

За выдатныя поспехі ў галіне авіяцыйнай навукі і тэхнікі Павел Восіпавіч Сухі мае шматлікія ўрадавыя ўзнагароды. Сярод іх -- званне Героя Сацыялістычнай Працы (двойчы), залатая медаль імя акадэміка А.Н.Тупалева, Сталінская прэмія, Ленінская прэмія і Дзяржаўная прэмія СССР, а таксама ордэны і медалі СССР. Гомельскі дзяржаўны тэхнічны універсітэт з 1995 года носіць імя нашага выдатнага земляка. Вуліцы ў Маскве, Гомелі, Віцебску і Глыбокім названыя ў гонар Паўла Восіпавіча Сухога.

Мы будзем памятаць імя нашага знакамітага земляка ды таго часу, пакуль на зямлі будзе існаваць ганарлівае слова «лётчык».